Skip to Content
Aikuinen ja lapsi ruokailemassa
50 tarinaa Kulkurista

Vanhempien työ vei Roopen Kiinaan – yhteys Suomeen ja suomen kieleen säilyi

Julkaistu:

Roope Härmälä opiskelee Tampereen yliopistossa diplomi-insinööriksi bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan koulutusohjelmassa. Myös Roopen äiti Kielo Härmälä on koulutukseltaan diplomi-insinööri. Perhe asui Kiinassa vuosina 2014–2017 vanhempien työkomennuksen vuoksi, ja Roope opiskeli Kulkurissa 5.–7. luokilla kansainvälisen koulun ohella. Kulkurin avulla Roope pystyi täydentämään opintojaan niillä aineilla, joiden opiskelu ei ollut mahdollista Kiinassa. Tässä artikkelissa kurkistamme perheen Kiinan vuosiin ja kuulemme kokemuksia Roopelta ja Kielo-äidiltä.

Kansainvälistä kokemusta ja erilaisia kulttuureita

Roope kuvailee opintojensa kansainvälisessä koulussa olleen erilaisia kuin Suomessa. Oppilaita oli monista eri maista, ja Roope oppikin kansainvälisen koulunsa kautta paljon uutta eri kulttuureista.

– Koulun kautta oppi tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja ajattelemaan maailmaa omaa kotikuntaa laajemmin. Kielitaitokin karttui sekä kiinan että englannin kielen osalta, Roope pohtii.

– Myös Roopen rohkeus ja itsevarmuus kasvoivat. Lisäksi esiintymistaidot ja sosiaaliset suhteet vahvistuivat, Kielo täydentää.

Perhe opiskeli Suomessa kiinan kieltä vuoden ajan ennen muuttoa. Lisäksi he osallistuivat vanhempien työpaikan järjestämään kulttuurivalmennukseen. Kielen opiskelu jatkui myös paikan päällä Kiinassa, jossa Roope opiskeli sitä koulussa kaksi kertaa viikossa.

– Viimeisinä aikoina osasin lukea noin esikoulutasoisen kirjan kiinaksi, Roope kertoo.

Muistoja Kulkurista

Kulkuri-opinnot nivoutuivat sujuvasti osaksi Roopen arkea Kiinassa. Välillä hän opiskeli Kulkurin kursseja kansainvälisellä koulullaan, välillä kotona. Kulkuria tehtiin joustavasti tilanteen mukaan joko iltaisin tai viikonloppuisin. Tarjolla oli aineita, joita Kiinassa ei ollut: muun muassa suomen kieltä, ruotsia ja Suomen historiaa.

– Mieleeni on jäänyt erityisesti ruotsin opettajan esittely. Hän kertoi, että on aiemmin opettanut vankiloissa, eli kyllä meidätkin saadaan oppimaan – ja hän kyllä opettikin hyvin! Roope muistelee nauraen.

Keskeisin ero Kulkurin ja kansainvälisen koulun välillä oli Roopen mielestä se, että Kulkuri-opiskelu oli itsenäisempää. Se kehitti muun muassa aikatauluttamisen taitoja ja opetti ottamaan vastuuta omista opinnoista. Roope toteaakin, että tavallisessa koulussa riittää, kun menee paikalle oppitunnille, Kulkurissa pitää tehdä enemmän. Toisaalta lähikoulussa vuorovaikutusta on etäkoulua enemmän. Kielo-äiti kuitenkin täydentää, että myös verkkokoulussa vuorovaikutus eri aikavyöhykkeiden välillä saatiin onnistumaan reaaliaikaisilla nettitunneilla.

Yhteistyö mahdollisti sujuvat siirtymät koulusta toiseen

Kulkurin jälkeen Roope jatkoi sujuvasti opiskeluaan Ruokolahden peruskoulun 8. luokalla. Hän pääsi hyvin muiden oppilaiden mukaan, eikä mitään tarvinnut täydentää. Myös Kielo jakaa saman kokemuksen: Ruokolahden koulussa Roopen kielitaito testattiin, eikä puutteita tai aukkoja havaittu. Sinnikäs opiskelu siis kannatti!

Onnistumisen takana oli yhteistyö Kulkurin, Härmälän perheen, Ruokolahden koulun ja tietysti Kielon ja Roopen välillä. Suomesta rehtori antoi koulukirjat mukaan Kiinaan.

On tärkeää, että vanhempana on kiinnostunut lapsen opinnoista ja valmis yhteistyöhön ja keskusteluun. Myös se, että seuraa lapsen jaksamista, etteivät koulut kuormita liikaa, on olennaista, Kielo tähdentää.

– Koen, etten jäänyt missään jälkeen kolmen Kiinan vuoden aikana, Roope toteaa iloisena.

Kulkurista hyvät eväät jatkoon

Sekä äiti että poika kokevat Kulkurin tarjonneen loistavat eväät jatkaa opintoja Suomessa. Pelkästään kansainvälistä koulua käymällä olisivat monet asiat esimerkiksi Suomen historiasta jääneet pimentoon. Suomen kielen säilyminen vahvana oli myös kullanarvoista. Tieto siitä, että lapsi tulee pärjäämään Suomessa eikä kohtaa haasteita tai rajoitteita jatko-opinnoissa, oli vanhemmalle huojentavaa.

Äitinä Kielo koki, että Kulkurin ammattitaitoisten verkko-opettajien tarjoama opetus oli suuri helpotus. Kun jokaisen aineen opettaja hoiti opetuksen, saattoi Kielo keskittyä tukemaan ja seuraamaan Roopen jaksamista. Kielo suosittelee Kulkuria muillekin ulkosuomalaisille.

– Olen todella kiitollinen Kulkurille. Kun tällainen mahdollisuus on, kannattaa sitä hyödyntää. Mieluummin karsisin paikallisesta koulusta kuin Kulkurista, Kielo kertoo.

Lopuksi kysyimme, millaiset terveiset Kielo ja Roope haluaisivat lähettää Kulkurin nykyisille oppilaille:

– On hyvä juttu opiskella Kulkurissa, ja kannattaa panostaa opiskeluun. Helposti saattaa ajatella, että miksi käydä kahta koulua ulkomailla, mutta kyllä se kannattaa. Muista kuitenkin myös nauttia ulkomailla asumisesta ja uusista kokemuksista! Roope kannustaa.

– Toivotan onnea 50-vuotiaalle Etäkoulu Kulkurille, ja toivon paljon tulevia vuosia! Kielo-äiti lisää.

50 tarinaa Kulkurista

Vuonna 2025 Etäkoulu Kulkuri täyttää puoli vuosisataa. Juhlavuosi tuo mukanaan 50 inspiroivaa tarinaa Kulkurista.

Kulkurin matka alkoi kirjeopetuksella vuonna 1975 ja nyt se palvelee verkkokursseillaan lähes 500 oppilasta 60 maassa. Tämä on kiitoksen ja yhteisen juhlan aika – tehdään vuodesta 2025 unohtumaton!

Löydä Kulkurin ajankohtaiset artikkelit ja 50 tarinaa Kulkurista täältä.
Jaa artikkeli
Back to top