Verkkokoulu voi kuulostaa siltä, että oppiminen tapahtuu vain ruudun äärellä, mutta Etäkoulu Kulkurin oppimisympäristö ulottuu paljon laajemmalle. Oppilaat oppivat lähiympäristössään siellä, missä kulloinkin asuvat, sen luonnossa, rakennetussa ympäristössä ja yhteiskunnassa. Kun oppilaita on yli 60 eri maassa, jokaisen oppimisympäristö näyttää erilaiselta: jonkun koulupäivä alkaa keskeltä valtamerta purjeveneestä, toisen lumiselta vuorenrinteeltä, kolmannen suurkaupungin sykkeestä. Luonto ja muu lähiympäristö tarjoavat Kulkurin oppilaille mahdollisuuden havainnoida, tutkia ja kokea omakohtaisesti sitä, mistä muuten luettaisiin vain kirjoista. Se tekee oppimisesta elävää ja omaan arkeen kietoutuvaa.
Kahdeksasluokkalaiset omaa lähiluontoa tutkimassa
Syksy on pitkällä jo Etelä-Suomessakin ja sama maisema voi näyttää hyvinkin erilaiselta vuodenajasta riippuen. Syksyn oranssi väriloisto kestää vain hetkisen ennen kuin lehtipuut tiputtavat lehtensä ja puut ovat valmiina talveen. Kevään puolestaan tunnistaa helakan vihreistä tuoreista lehdistä. Mutta entäpä jos ollaankin jossakin ihan muualla kuin Suomessa? Päiväntasaajalla muutoksia ympäröivässä luonnossa ei juuri havaita kuukausien vaihtuessa, Välimerellä vuodenaikoja on kolme. Mistäköhän se johtuu? Kulkurin kasiluokkalaiset pääsevät tutkimaan näitä muutoksia kurssikavereiden avustuksella ympäri maailman.
Luonnossa tapahtuu koko ajan ja 8. luokan biologian kurssilla oppilaat hyödyntävät omaa lähiluontoa oppimisympäristönä. Oma luontokohteeni -tehtävässä oppilaat ottavat omasta luontokohteestaan kuvan joka kuukausi ja raportoivat siinä havaitsemiaan muutoksia sekä pohtivat syitä näiden muutosten takana. Syksyn ensimmäiset kuvat ja arvaukset vuoden aikana tapahtuvista muutoksista otetaan jo kurssin alussa ja joka kuukausi tilanne päivitetään. Millaisia kasveja kuvasta löytyy ja millaisissa olosuhteissa kasvit kasvavat? Onko joulukuussa pakkasta vai helle? Sataako vettä joka päivä vai ollaanko kuivalla seudulla? Nämä kaikki asiat vaikuttavat luontokohteeseen ja siinä vuoden ympäri tapahtuviin muutoksiin. Oppilaat pääsevät esittelemään luontokohteensa myös muille kurssilaisille, ja sitä kautta he pääsevät näkemään millaisia eri alueita maapallollamme on.
Kahdeksannen luokan oppilas kertoo omasta luontokohteestaan luokkakavereilleen näin: ”Tämä luontokohde on Vantaanjoki lähellä kotiani. Valitsin sen, koska tällä hetkellä asun veneessä josta on mahdotonta kuvata samaa kohdetta vuoden ajan. Olen kulkenut ennen tästä saman sillan yli päivittäin ja pysähtynyt aina katselemaan sillalta alas.” Oppilas saakin koulutehtävää varten kuvaterveisiä Suomessa asuvalta sukulaiseltaan, näin myös perhe pääsee osallistumaan oppimistehtävään.
Vertaa sinäkin, miten maisema muuttuu kuukaudessa Vantaanjoella. Liu’uta kuvan keskellä olevaa viivaa:
Kuvalähde: Oppilas, 8.lk. Jos upotus ei näy, löydät sen myös tästä linkistä.
Elias asuu Espanjassa ja valitsi oman luontopaikkansa maastopyöräilyreittinsä varrelta. Vertaa, miten nopeasti vihreä palaa Espanjan maisemaan, kun sataa pari päivää:
Kuvalähde: Elias, 8.lk. Jos upotus ei näy, löydät sen myös tästä linkistä.
50 tarinaa Kulkurista
Vuonna 2025 Etäkoulu Kulkuri täyttää puoli vuosisataa. Juhlavuosi tuo mukanaan 50 inspiroivaa tarinaa Kulkurista.
Kulkurin matka alkoi kirjeopetuksella vuonna 1975 ja nyt se palvelee verkkokursseillaan lähes 500 oppilasta 60 maassa. Tämä on kiitoksen ja yhteisen juhlan aika – tehdään vuodesta 2025 unohtumaton!
Löydä Kulkurin ajankohtaiset artikkelit ja 50 tarinaa Kulkurista täältä.