Opetuksen kehittäminen
Pelillisyyden kehittäminen
Vuonna 2025 kehitämme Kulkurin verkkokurssien ja reaaliaikaisten opetustuokioiden eli nettituntien pelillisyyttä sekä pelillisiä elementtejä. Kulkurin opettajien kehittämistiimi kokoaa muille opettajille vinkkejä ja esimerkkejä pelillisyydestä ja järjestää opettajille koulutusta aiheesta. Lisäksi Kulkurin opinto-ohjaaja ja suunnittelijaopettaja osallistuvat pelillisyyteen liittyvään koulutukseen. Teemasta opitaan myös Erasmus+ liikkuvuuksilla Kreikkaan ja Tanskaan keväällä 2025.
Vuorovaikutus, osallisuus ja yhteisöllisyys
Vuonna 2024 verkkokoulussa kehitetään oppilaiden välistä vuorovaikutusta, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Päivitämme Kulkurin käsikirjaan aihetta käsittelevän luvun. Suunnittelemme lukuvuodesta 2024–2025 alkaen kursseille enemmän pari- ja ryhmätöitä sekä tehtäviä, joissa oppilaat pääsevät antamaan toisilleen vertaispalautetta. Kulkurin vanhempaintoimikunta järjestää oppilaille vapaamuotoisia pulinakerhoja. Lisäksi kehitämme kaikkien oppilaiden yhteistä verkkokurssia, Kulkurikampusta, ja kannustamme oppilaita liittymään oppilastoimikuntaan.
Yhdessä verkossa – vuorovaikutusta ja osallisuutta verkko-oppimiseen
Vuodesta 2024 alkaen toteutamme yhdessä Suomen eOppimiskeskuksen ja Otavian nettilukion kanssa opettajien täydennyskoulutuksen, jonka teemoja ovat vuorovaikutus, osallisuus ja yhteisöllisyys verkko-opetuksessa. Hanketta rahoittaa Opetushallitus.
Lue lisää SuljeKestävän tulevaisuuden sertifikaatti
Vuonna 2019 saatu OKKA-säätiön Kestävän kehityksen sertifikaatti päivitettiin Kestävän tulevaisuuden sertifikaatiksi.
Lue lisää SuljeICONS-perustajajäsenyys
Kulkuri on kansainvälisen verkkokoulujen verkoston ICONSin perustajajäsen. Kulkurin koulunjohtaja Tuija Tammelander toimi ICONSin ensimmäisenä puheenjohtajana vuosina 2023-2024.
Lue lisää SuljeNettituntien organisoinnin ja pedagogiikan kehittäminen
Lukuvuoden 2023-2024 aikana kehitimme reaaliaikaisia opetustuokioita eli nettitunteja. Kehittämistyössä keskityttiin nettituntien pedagogiikkaan, vuorovaikutukseen sekä yhteisiin toimintatapoihin nettituntien järjestämisessä. Tavoitteena oli helpottaa oppilaiden, opettajien ja lähiohjaajien opintojen suunnittelua ja ennakointia. Kaikilla Kulkurin kursseilla on nyt Nettitunnit-moduuli, josta löytyvät kaikki nettitunteja koskevat ohjeet ja tärkeät asiat.
Tutkien ja toimien etänä
Vuonna 2023 toteutamme yhdessä Lapin LUMA-keskuksen kanssa Opetushallituksen rahoittaman opettajien täydennyskoulutuksen LUMA-aineiden (luonnontieteellismatemaattisten aineiden) etäopetuksesta. Teemana on erityisesti tutkiva oppiminen ja toiminnallisuus.
Lue lisää SuljeVerkkokoulun laatukäsikirja
Vuonna 2022 päivitimme verkkokoulun laatukäsikirjan (Kulkurin käsikirja) ja se jalkautettiin kaikille kursseille ja opettajien työvälineeksi lukuvuonna 2022-2023. Laatukäsikirjan avulla kehitämme verkkokurssiemme laatua ja yhtenäistämme kurssikäytäntöjä.
Lue lisää SuljeErasmus+ -liikkuvuushanke
Erasmus+ -liikkuvuushankkeessa tutustuimme Ruotsin ja Belgian Kulkuria vastaaviin etäkouluihin, Sofia Distansiin ja dTeachiin.
Toiminnan kehittävä arviointi / Karvi
Lukuvuonna 2021-2022 Koulutuksen arviointikeskus Karvi toteutti Kulkurin toiminnan kehittävän arvioinnin. Arvioinnin pohjalta saatiin arvokasta tietoa Kulkurin vahvuuksista ja kehittämiskohteista, jotka on jaettu lähivuosien toimintasuunnitelmiin.
Verkko-opetuksen saavutettavuus
Lukuvuoden 2021–2022 aikana kehitimme Etäkoulu Kulkurin saavutettavuutta. Tarjosimme kaikille opettajillemme saavutettavuuskoulutusta ja teimme verkkokoulun kaikille kursseille saavutettavuuden arvioinnin. Lukuvuoden aikana syntyi myös Etäkoulu Kulkurin Canvas-oppimisympäristön saavutettavuusseloste.
Verkko-opettajan oppimispolku
Lukuvuoden 2020-2021 Verkko-opettajan oppimispolku -projektissa kehitimme opettajien innovaatio-osaamista sekä taitoa luoda sisältöjä, toimia ja opettaa digitaalisissa ympäristöissä. Opetushenkilöstön täydennyskoulutushankkeen rahoitti Opetushallitus.
Syyrian al-Hol-vankileirin suomalaislasten etäopetus ja mobiilietäopetuksen toimintamalliraportit
Vuosina 2020-22 toteutettiin mobiilietäopetusta al-Holin vankileirin suomalaislapsille, kehitettiin mobiilietäopetuksen toimintamalli ja laadittiin sen kuvausraportit. Tavoitteena oli turvata lasten perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen poikkeuksellisissa olosuhteissa sekä tuoda lasten ja nuorten arkeen rutiinia, virikkeitä ja mahdollisuuksia oppimisen ja oivaltamisen iloon. Lisäksi tavoitteena oli tukea ja edistää kriisin keskellä elävien lasten ja nuorten kotoutumista Suomeen. Hankkeen rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.
Lue lisää SuljeOKKA-säätiön kestävän kehityksen sertifikaatti
Lukuvuonna 2018-2019 toteutimme verkkokoulussa OKKA-säätiön kestävän kehityksen sertifioinnin.
Case Forest – metsä monialaisena oppimisympäristönä
Lukuvuoden 2016-2017 kehittämishanke keskittyi monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Teemana oli metsä ja oppimiskokonaisuuden muotoilussa hyödynnettiin design-perusteista pedagogiikkaa ja Case Forest -menetelmää. Opetushenkilöstön täydennyskoulutushankkeen rahoitti Opetushallitus.
Lue lisää SuljeVerkosta vetovoimaa ilmiölähtöiseen oppimiseen
Lukuvuonna 2015-2016 Kulkuri ja Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja Opettajankoulutuslaitos sekä Jyväskylän kaupunki toteuttivat opetushenkilöstön täydennyskoulutushankkeen yhdessä. Osallistujlle, perusopetuksen opettajille, annettiin valmiuksia suunnitella ja toteuttaa monialaisia, ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia osana omaa opetustyötään. Hankkeen rahoitti Opetushallitus.
ILMIÖ – verkosta vetovoimaa oppiainerajat ylittävään ilmiöoppimiseen
Lukuvuoden 2014-2015 ILMIÖ-hankkeessa Kulkuri-verkkokoulu toteutti oppiainerajat ylittävän ilmiöprojektin yhdessä Kolin koulun kanssa. Hankkeessa koottiin ilmiö-opas, jonka avulla muut koulut voivat toteuttaa vastaavia projekteja.
eKulkuri
Hankkeessa kokeiltiin Kulkuri-verkkokoulun käyttöä erityisopetuksen tukena erityisesti koulupudokkaiden opetuksessa. Yhteistyökumppaneina olivat Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu ja Turun yliopiston normaalikoulu.