Kulkurin lukudiplomit innostavat lukemaan

Julkaistu:

Yhteensä 36 luettua kirjaa syksyn aikana – tokaluokkalaiset sisarukset Julius ja Matilda ovat molemmat innostuneet tekemään kolme lukudiplomia.

Kun Saksassa asuvalta Juliukselta kysytään, millaisia kirjoja luet mieluiten, vastaus tulee nopeasti: ”Kaikenlaisia, hauskoja. Mieluummin suomenkielisiä, helppo päätös.”

Sisarukset Julius ja Matilda ovat molemmat tehneet syksyn aikana kolme lukudiplomia, joista jokaiseen on täytynyt lukea kuusi kirjaa. Ahkera lukeminen varmasti on taustalla siinäkin, että sisarukset saivat Suomen kestävän kehityksen toimikunnan järjestämän Toiveikas tulevaisuus –kirjoituskilpailun jaetun 1. sijan 7-8 -vuotiaiden sarjassa.

Julius ja hänen sisarensa Matilda ovat syntyneet Saksassa, ja perheen isä on saksalainen. Lasten koulukieli on saksa, mutta Julius ja Matilda puhuvat äidin kanssa suomea ja opiskelevat suomen kieltä ja kirjallisuutta Kulkurin 2. luokan verkkokurssilla.

Sisarukset ovat ahkeria lukijoita, ja molemmat suorittivat kaikki kolme Kulkurin lukudiplomia jo syyslukukauden aikana.

Mikä mahtaa olla Juliuksen ja Matildan ahkeran lukuharrastuksen salaisuus?

Perheen Henna-äiti kertoo, että heillä on aina luettu paljon, sekä yhdessä lasten kanssa että jokainen erikseen. Yhteisiin lukuhetkiin on liittynyt läheisyys, kun tarinoita on luettu sohvalla lasten kanssa, ja kiinnostavat keskustelut luetusta. ”Kielitaito on minulle sydämen asia ja luen myös itse paljon suomenkielisiä kirjoja. Vahva äidinkieli pitää lapsille ovet auki Suomeen ja auttaa heitä ymmärtämään omia juuriaan”, Henna-äiti toteaa.

Kulkuri-opinnot ovat myös auttaneet lasten lukuharrastuksen tukemisessa. Henna-äiti kertoo, että toisen luokan kurssi on ollut Juliuksen ja Matildan taitotasoon nähden melko helppo. Niinpä lapset ovat innolla suorittaneet lukudiplomeja ja lähettäneet Leena-opelle piirroksia ja videovastauksia lukemistaan kirjoista. Kulkurin suomen kielen ja kirjallisuuden kursseihin sisältyvä Ebban-kirjapalvelu on lapsilla ahkerassa käytössä.

Hyvä luku- ja kirjoitustaito kulkevat käsi kädessä. Viime syksynä Julius ja Matilda osallistuivat Suomen kestävän kehityksen toimikunnan järjestämään Toiveikas tulevaisuus -kirjoituskilpailun, ja nappasivat jaetun ensimmäisen sijan 7–8-vuotiaiden sarjassa.

Kysytäänpä innokkailta lukijoilta vielä, mikä on heidän lempikirjansa.

Matilda: ”Tietopalat ja Lukupalat, Neljä ystävystä -sarja, Yökoulu, Rosmariini, Kokkiklubi, Tatu ja Patu.”

Julius: ”Rosmariini, Ninjago-kirjat, Mauri Kunnaksen kirjat, Yökoulu sekä Tatu ja Patu.”

Kulkuri tukee ulkomailla asuvien oppilaiden lukuharrastusta:

• Kulkurin suomen kielen ja kirjallisuuden kursseihin kuuluu Ebban-kirjapalvelu, jossa on yli tuhat suomenkielistä ääni- ja e-kirjaa. Kirjoja saa lukea rajattomasti.
  • Kaikilla Kulkurin suomen kielen ja kirjallisuuden kursseilla luetaan kirjoja ja tehdään niistä kirjaesitelmiä.
  • Kulkurin oppilaat voivat suorittaa kolme eritasoista lukudiplomia: Lukutoukka, Lukuhirmu ja Lukumestari. Jokaiseen lukudiplomiin tulee lukea kuusi kirjaa, eli kaikki kolme suorittaakseen saa lukea 18 kirjaa!